Welcome pack – czy program lojalnościowy b2b go potrzebuje?
Program lojalnościowy b2b stanowi jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych, pozwalając firmom na zdobycie i utrzymanie partnerów biznesowych. Aby osiągnąć sukces, już w trakcie tworzenia koncepcji programu warto pamiętać, że jedynie wartościowe i unikalne rozwiązania przyczynią się do zwiększenia rozpoznawalności naszej oferty i spowodują, że program lojalnościowy zapadnie w pamięć uczestników.
Co to jest welcome pack?
Welcome pack to zestaw materiałów informacyjnych w atrakcyjnym opakowaniu, który jest wręczany uczestnikowi na początku współpracy. Welcome pack zawierać może niezbędne materiały, których przekazania wymaga program b2b, a także dodatkowe elementy, których zadaniem jest uatrakcyjnienie promocji oraz nadania jej wyróżniającego charakteru, budzenie emocji, i oczekiwań uczestników.
Typowa zawartość welcome pack, gdy organizujemy program lojalnościowy to:
– regulamin
– formularz rejestracji w programie lojalnościowym (jeśli oczekujemy wypełnienia go w postaci papierowej – współcześnie coraz częściej wypierany przez formularze elektroniczne).
– materiały informacyjne – zasady programu, nagrody, dane kontaktowe
– dodatkowe informacje o produktach biorących udział w promocji
– karta prepaid (w przypadku, gdy przewidujemy ich użycie w programie)
– atrakcyjne opakowanie (mamy tu szerokie spektrum rozwiązań – od koperty z materiałami, poprzez rozmaitego formatu kartoniki, po kreatywne rozwiązania – metalowe puszki, mapy, itp.)
Po co planować welcome pack gdy tworzymy program b2b?
Powyżej opisałem przyczyny formalne (konieczność przekazania informacji), z powodu których należy brać pod uwagę przygotowanie welcome pack.
Ale równie istotny powód ma charakter emocjonalny. Welcome pack ma za zadanie budzić emocje uczestnika. Skłaniać go do aktywnego uczestnictwa w programie oraz powodować, że będzie liczyć na otrzymanie nagrody, a także angażować się z całych sił. Aby realizować taki cel, istotne jest aby charakter materiałów reklamowych – w tym welcome pack – nawiązywał do motywu przewodniego, który ilustruje nasz program b2b. Jeśli przewidujemy nagrodę w postaci wycieczki zagranicznej dla najlepszych uczestników – warto taki motyw wykorzystać. Jeśli osią programu są nagrody pieniężne – może warto wykorzystać motyw korzyści materialnych które uczestnik może osiągnąć.
Niebagatelne znaczenie ma także nobilitujący charakter materiałów w przypadku niektórych grup docelowych. Jeśli nasz program b2b trafia do uczestników, którzy są niedowartościowani, nie wykonują prestiżowego zawodu – warto aby welcome pack nawiązywał do ekskluzywności, wyjątkowości i szeroko pojętego luksusu.
Jak uatrakcyjnić welcome pack?
Ciekawa forma, atrakcyjna grafika, nawiązanie do nagród, stanowią oczywiste zabiegi uatrakcyjniające nasz program lojalnościowy.
Bywa, że welcome pack zawiera także drobny gadżet, który ma przypominać uczestnikowi o programie lojalnościowym w którym bierze udział. Rekomendujemy, aby była to rzecz, która będzie przez uczestnika wykorzystywana w miejscu pracy i dzięki temu, przypominać o programie (np. zakreślacze brandowane logo programu, kalendarz biurkowy, miarka – gdy uczestnikiem jest instalator, itp.).
Welcome pack potrafi przyjąć bardzo oryginalny kształt oraz formę. Materiały mogą być umieszczone w kartoniku lub być wykonane z nietypowego materiału (plastik, tektura falista, aluminium i wiele innych). Częstym zabiegiem jest wykorzystywanie ciekawego wykrojnika, co pozwala nadać opakowaniu nietypową formę, ciekawe zamknięcie, czy kształt nawiązujący do tematyki programu.
Bardzo ważne, aby materiały były spersonalizowane w możliwie najbardziej zaawansowany sposób. Taka personalizacja wykracza daleko poza użycie imienia i nazwiska uczestnika. Personalizacja pozwala na zróżnicowanie grafiki pod kątem płci, czy wieku. Możemy wykorzystywać historyczne dane sprzedażowe do prezentacji możliwości uzyskania nagród przez konkretnego uczestnika (na zasadzie: „W 2022 sprzedałeś za 200 tyś. pln, jeśli osiągniesz wynik większy o 10%, to otrzymasz…”). Jeśli wdrożenie programu lojalnościowego poprzedzimy ankietą preferencji uczestników, w welcome pack możemy prezentować nagrody, które potencjalny uczestnik wskazał jako najbardziej pożądane.
Kilka przykładów welcome pack
Możliwości są tu praktycznie nieograniczone, czego dowodem może być kilka przykładów zrealizowanych przez Agencję Advertiva dla naszych Klientów:
– Welcome pack zawierający paczkę ziaren brazylijskiej kawy w jutowym worku, przewodnik po Rio de Janeiro i płyta CD z muzyką brazylijską – wszystko zapakowane w efektowny kartonik i uzupełnione o materiały informacyjne i regulamin. Projekt zrealizowany został dla naszego klienta z branży motoryzacyjnej a zawartość podyktowana została charakterem głównej atrakcji – wycieczki do Brazylii dla najlepszych
– Welcome pack w kształcie tekturowej teczki, zawierający materiały informacyjne o programie, wydrukowane w postaci mapy. Program zakładał możliwość wyboru wycieczki zagranicznej przez uczestników – stąd „podróżniczy charakter materiałów”
– Welcome pack umieszczony w metalowej puszce, wewnątrz której materiał reklamowy przypominał symboliczną taśmę filmową (która była zwinięta w puszce w sposób, w jaki umieszczano taśmę filmową). Forma wynikała z charakteru nagrody głównej – wyjazdu na Sylwestrową noc do Cann.
– Welcome pack zawierający pendrive w kształcie kluczyka samochodowego. Program był połączony z loterią w której można było wygrać samochód.
Welcome pack wykorzystujemy w programie b2b z dwóch podstawowych powodów – aby przekazać niezbędne informacje oraz aby zachęcić uczestników do aktywnego udziału, czyli wzbudzić ich emocje i budować „atmosferę”. Współczesny program B2B konkuruje o uwagę odbiorców z innymi programami, stąd welcome pack należy traktować jako jeden z kanałów komunikacji i maksymalnie wykorzystywać jego potencjał do przyciągania aktywnych uczestników.