Czy program lojalnościowy jest rozwiązaniem na trudne czasy?
Sytuacja gospodarcza w Polsce jest pod silną presją inflacji i wojny w Ukrainie. Media ekonomiczne donoszą o coraz większym zagrożeniu recesją a nawet stagflacją (wybitnie niekorzystne połączenie stagnacji gospodarczej przy jednoczesnym wzroście inflacji). Czy jest to dobry moment aby wprowadzić program b2b w swojej firmie?
W modelowym ujęciu, każda gospodarka przechodzi cykl, który polega na kilkuletnich wahaniach koniunktury: ożywieniu, osiągnięciu szczytu, kryzysu i osiągnięciu dna. O istnieniu cyklu koniunkturalnego przypominamy sobie najczęściej w fazie kryzysu. Dlaczego w takim momencie wiele firm postanawia uruchomić program lojalnościowy dla kanału dystrybucji?
Przyczyna jest dość prosta – w sytuacji kryzysowej wiele firm ogranicza budżety na działania reklamowe o charakterze wizerunkowym, rezygnuje ze zmian w brandingu i kampanii budujących świadomość marki. W warunkach spadającej sprzedaży, lifting logotypu wydaje się być mało istotny a nacisk kładziony jest na bezpośrednie wsparcie sprzedaży.
Paleta możliwych rozwiązań jest szersza niż program lojalnościowy B2B. Spora część budżetów reklamowych jest przeznaczana na działania B2C: promocję sprzedaży, konkursy i inne działania wpływające błyskawicznie na wzrost sprzedaży. To co różni program B2B od promocji sprzedaży, to jego długofalowe działanie. W uproszczeniu można przyjąć, że promocja konsumencka działać będzie w krótkim okresie czasu – najczęściej 1-3 miesięcy. W przypadku programu lojalnościowego dla sprzedawców, skutki wprowadzenia będziemy odczuwać latami. Jednak samo wdrożenie programu powinno przynieść szybkie efekty, gdy bezpośrednie wsparcie kanału dystrybucji zwiększy motywację partnerów do zwiększenia sprzedaży.
Istotną kwestią jest czas potrzebny do uruchomienia programu lojalnościowego. W przypadku programu szytego na miarę, czas wdrożenia będzie wynosił około dwóch miesięcy. W zamian otrzymamy rozwiązanie dopasowane do naszych potrzeb, co może być ważnym elementem przewagi konkurencyjnej. Taki program uwzględni nasze wymagania oraz charakter łańcucha dystrybucji. Warto pamiętać, że program lojalnościowy to działanie długofalowe a głównym składnikiem kosztów będą nagrody. Płynie z tego wniosek, że oszczędności na uruchomieniu programu (za cenę niezbędnych uproszczeń) mogą długofalowo zmniejszyć skuteczność programu.
Czy decydować się na program lojalnościowy dla firm w momencie, gdy obawiamy się pogorszenia sytuacji gospodarczej? To dobry moment, gdyż program będzie nam pomagał w trudnych czasach, a zdobyte doświadczenie i zaufanie partnerów będzie nieocenione w momencie, gdy sytuacja gospodarcza ulegnie poprawie.